Oferta warsztatów rośnie z dnia na dzień. Na bieżąco publikujemy nasze propozycje, jak tylko otrzymamy opisy od naszych prelegentów.
Ostatnia aktualizacja: 15 kwietnia 2023
Temat: | Porównanie narzędzi do tworzenia grafiki trójwymiarowej (3D) – Tinkercad i SketchUp |
Prowadzący | Grażyna Koba, Katarzyna Koba-Gołaszewska – MIGRA |
Opis | Pokażemy, jak można samodzielnie zaprojektować proste modele 3D w programach Tinkercad i SketchUp tak, aby można je potem było wydrukować na drukarce 3D – porównamy zasady pracy w obydwu programach. Uczestnicy warsztatów poznają kilka podstawowych narzędzi obydwu programów i samodzielnie wykonają proste modele 3D. W tym roku zaplanowaliśmy również warsztat dotyczący druku 3D pt. „Praktyczne zasady dotyczące druku 3D i przygotowanie modelu 3D do wydruku”, na który również zapraszamy, zwłaszcza chcących dowiedzieć się jak utworzony model 3D wydrukować. Aby usprawnić przeprowadzanie zajęć, prosimy osoby, która zapiszą się na te warsztaty, o wcześniejsze założenie darmowych kont (jeśli nie mają Państwo założonych). Własne konto umożliwi Państwu dostęp do wykonanych prac również po zajęciach. SketchUp (konto użytkownika): https://www.sketchup.com/plans-and-pricing/sketchup-free– Tinkercad (konto nauczyciela): https://www.tinkercad.com. |
Odbiorcy | Nauczyciele informatyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych |
Temat: | Praktyczne zasady dotyczące druku 3D i przygotowanie modelu 3D do wydruku |
Prowadzący | Krzysztof Fortuna, Grażyna Koba – MIGRA |
Opis | W przystępny sposób przedstawimy, jak zacząć pracować z drukiem 3D: co jest potrzebne (poza drukarką), jaka podstawową wiedzę należy posiadać, jakie kolejno czynności należy wykonać, jak przygotować gotowy model 3D (np. pobrany bezpłatnie z Internetu) do druku. Uczestnicy warsztatów samodzielnie pobiorą gotowy model 3D z Internetu i przygotują go do druku na drukarce, korzystając z darmowego programu (slicera Flashprint). |
Odbiorcy | Nauczyciele informatyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych |
Temat: | Grafika żółwia w języku Python, czyli jak można płynnie przejść od programowania wizualnego do tekstowego |
Prowadzący | Grażyna Koba – MIGRA |
Opis | Pokażemy, jak można łagodnie wprowadzić ucznia w programowanie w języku tekstowym, wykorzystując grafikę żółwia w języku Python. Będziemy stosować funkcje z modułu turtle, które są podobne do poleceń poruszających duszka w języku Scratch czy żółwia w Logo. Uczestnicy warsztatów wykonują podobne projekty graficzne jak w języku Scratch (lub Logo), stosują. podobne polecenia. Ponadto zastosują również te same techniki algorytmiczne, np. iterację. |
Odbiorcy | Nauczyciele informatyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych |
Temat: | MS Office 365 w szkole – sztuczki, ciekawostki i mało znane funkcje aplikacji online, klasycznych i mobilnych |
Prowadzący | Janusz S. Wierzbicki, Michał Grześlak – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, Szkoła z Office 365 na FB |
Opis | Podczas warsztatu pokażemy i opowiemy, jak wykorzystać narzędzia poznane przez nauczycieli i uczniów m.in. w trakcie nauki zdalnej do pracy w systemie stacjonarnym. Na zajęciach będziemy korzystali z wielu aplikacji wchodzących w skład Microsoft Office 365. Zademonstrujemy między innymi mało znane możliwości OneNote, Sway, Stream czy Microsoft Lens oraz wspomnimy o kilku innych. |
Temat: | OneNote – multimedialne notatki przy sobie – zawsze, wszędzie i dla każdego |
Prowadzący | Janusz S. Wierzbicki – Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, Szkoła z Office 365 na FB |
Opis | Chcesz mieć wszystkie zadania, notatki, wskazówki i materiały uczniów oraz dla uczniów pod kontrolą w jednym miejscu? Poznaj OneNote – multimedialny notes, który zawsze możesz mieć pod ręką. Dowiedz się, jak utworzyć notes z notatkami tylko dla siebie, taki w którym notatki będziesz udostępniać uczniom lub wspólnie z nimi pracować nad ich zawartością. Gromadź w jednym miejscu teksty, filmy, nagrania audio a także projekty utworzone w innych narzędziach online – np. w Sway, Forms lub Geogebrze. Poznaj także mniej znane narzędzia dydaktyczne wbudowane w OneNote i korzystaj z dostępu do swoich notatek na dowolnym urządzeniu gdziekolwiek jesteś. |
Temat: | Komputery liczą szybko i wolno, a może piszą programy? |
Prowadzący | Maciej Borowiecki, OEIiZK |
Opis | Podczas warsztatu omówione zostaną proste problemy obliczeniowe z zakresu podstawy programowej informatyki w szkole podstawowej i średniej. Poruszona zostanie tematyka efektywności obliczeń. Przykłady zostaną uruchomione w języku Python. Spróbujemy też zatrudnić sztuczną inteligencję (czat GTP) do napisania programów. Warsztat jest przeznaczony dla nauczycieli informatyki w szkole podstawowej (klasy 7-8) i średniej oraz innych zainteresowanych nauczycieli. |
Temat: | Porady kota i węża – Czy warto grać w Toto Lotka? |
Prowadzący | Agnieszka Borowiecka, OEIiZK |
Opis | Podczas warsztatu przygotujemy projekt w Scratchu i program w języku Python pozwalające odpowiedzieć na pytanie zadane w tytule. Pokażemy także, w jaki sposób można wprowadzać elementy losowości na lekcjach informatyki w szkole podstawowej i średniej. Warsztat jest przeznaczony dla nauczycieli informatyki oraz innych zainteresowanych nauczycieli. |
Temat: | Wizualizacja danych w arkuszu |
Prowadzący | Agnieszka Borowiecka, OEIiZK |
Opis | Właściwe przedstawienie danych pozwala lepiej je zrozumieć i przeanalizować. Podczas warsztatu przygotujemy kilka zestawień i wykresów, które wpłyną na odbiór prezentowanych informacji. Pokażemy także, w jaki sposób można wykorzystać możliwości arkusza kalkulacyjnego do przybliżania uczniom wiedzy z różnych przedmiotów (matematyka, przyroda, geografia itp.). Warsztat przeznaczony jest dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych zainteresowanych omawianą tematyką. |
Temat: | Produktywność i efektywność w codziennej pracy z iPadem |
Prowadzący | Dorota Madej |
Opis | Na co najczęściej narzekają nauczyciele? Oczywiście na brak czasu! Podczas warsztatu przyjrzymy się wbudowanym funkcjom oraz aplikacjom iPada. Odkryjemy możliwości, dzięki którym wykonywanie codziennych nauczyciela (i ucznia) stanie się łatwiejsze, a najczęściej padającym słowem będzie “szybciej” 🙂 Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich, którzy chcieliby zamienić iPada w podręcznego asystenta. |
Temat: | Challenge Based Learning w projektach edukacyjnych |
Prowadzący | Dorota Madej |
Opis | Podczas warsztatów uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, jak w codziennej pracy dydaktycznej wykorzystać nowoczesny model nauczania, w którym poprzez rozwiązywanie rzeczywistego wyzwania, uczniowie tworzą autorskie i kreatywne projekty, zakorzenione w otaczającym świecie. Uczestnicy poznają główne założenia metody Challenge Basen Learning i etapy procesu projektowego. Wyposażeni w materiały do dalszej pracy, będą mogli podobne ćwiczenia wykonać ze swoimi uczniami. Wszystko to aby rozwijać u uczniów kreatywność, myślenie analityczne, a także pokazać jak pracować w zespole, tworząc interdyscyplinarne projekty, w czasie realizacji których uczniowie rozpatrują istniejące wyzwania z różnych perspektyw, przy wykorzystaniu wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów. |
Temat: | Dowiedz się, jak skonfigurować i wdrożyć produkty Apple w swojej szkole |
Prowadzący | Paweł Darmosz, Cortland, Specjalista ds. wsparcia technicznego Apple |
Opis | Urządzenia Apple doskonale spełnią Twoje oczekiwania w kontekście łatwej i szybkiej administracji. Wiele szkół boryka się z problemem, wynikającym z braku kontroli nad technologią. Cortland przygotował idealne rozwiązanie zaprojektowane z myślą o edukacji. Apple School Manager oraz MDM Mosyle to bezpłatne środowisko, które w znaczący sposób odciąży Twój lokalny dział IT, pozwalając zaoszczędzić sporo czasu przy jego konfiguracji. Przygotuj i przekaż sprzęt w dokładnie taki sposób, w jaki Twoja instytucja tego oczekuje. Dzięki tym rozwiązaniom masz pewność, że nauczyciele i uczniowie otrzymują urządzenia przygotowane w bezpieczny sposób, a dział IT w każdym momencie może wprowadzić na nim zmiany, nie mając z nim fizycznego kontaktu. Personalizowanie urządzeń w szkole nigdy nie było wygodniejsze i prostsze – sprawdź to sam! |
Odbiorcy | Dyrektorzy szkół, liderzy, administratorzy IT |
Temat: | Programowanie na urządzeniach mobilnych – stwórz własną aplikację |
Prowadzący | Krzysztof Grabowski, Autorska Szkoła Podstawowa NAVIGO we Wrocławiu |
Opis | Podczas spotkanie, poruszymy temat nauki podstaw programowania w szkole z wykorzystaniem iPada i aplikacji mobilnych. Pojawią się przykłady aplikacji mobilnych które można wykorzystać na lekcji z iPadem oraz aplikacje webowe, które z powodzeniem uruchamiają się na dowolnym sprzęcie. Poruszony zostanie też temat robotów które z powodzeniem można włączyć w lekcje programowania. Uczestnicy podczas trwania warsztatu przygotują prostą aplikacje mobilną korzystając z bezpłatnego narzędzia Swift Playgrounds. Dzięki Swift Playgrounds uczniowie, samodzielnie oraz z pomocą nauczyciela mogą zagłębiać podstawy języka Swift oraz pisać swoje własne aplikacje. |
Temat: | Rzeczywistość rozszerzona – stwórz swój własny interaktywny układ słoneczny w technologii AR |
Prowadzący | Krzysztof Grabowski, Autorska Szkoła Podstawowa NAVIGO we Wrocławiu |
Opis | Warsztat oparty jest o aplikacje Reality Composer oraz inne wykorzystujące technologię ARKit. Podczas warsztatu uczestnicy poznają różne aplikacje AR (Augmented Reality) i ich praktyczne zastosowanie na lekcjach oraz zbudują własny wirtualny układ słoneczny w aplikacji Reality Composer. Dzięki nowoczesnym aplikacjom mobilnym uczniowie mogą nie tylko odtwarzać gotowe modele 3D ale również budować własne na potrzeby dowolnego przedmiotu nauczania. |
Temat: | Python i mikrokontrolery Arduino |
Prowadzący | Adam Jurkiewicz, członek zarządu Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI |
Opis | Podczas Warsztatu zaprezentuję atorską platformę PyTechBrain, opartą o mikorontroler Arduino UNO R3. Aprogramujemy ja z wykorzystaniem specjalnej biblioteki Python’a, którą stworzyłem i udostępniam darmowo dla wykorzystania. Wykonamy program, który steruje światłami na skrzyżowaniu oraz alarm dźwiękowy w przypadku zbyt wysokiej temperatury. Wiedzę z tego warsztatu wykorzystacie w dowolnej sytuacji z Pythonem i Arduino lub RaspberryPi lub MicroBit, więc jeśli macie takie – zapraszam do wspólnej zabawy. Warsztat przeznaczony dla nauczycieli klas 7 – 8 szkoły podstawowej oraz Laboratoriów Przyszłości |
Temat: | Python dla początkujących – środowisko robota Reeborga |
Prowadzący | Adam Jurkiewicz, członek zarządu Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI |
Opis | Środowisko robota Reeborga (wykorzystywane w materiałach ZPE.gov.pl), czyli jak przeskoczyć z bloczków do Pythona. Tutaj wykorzystam materiał, jaki przygotowałem dla nauczycielskiego projektu Lekcje w sieci https://lekcjewsieci.pl/sterowanie-robotem-w-srodowisku-blokowym-pythonie-pierwsze-kroki/ oraz podobny materiał dla OSE: https://it-szkola.edu.pl/kkurs,kurs,221 Ta lekcja doskonale odpowiada na punkt podstawy programowej dla SP: Uczeń: projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera; |
Temat: | Python dla maturzystów |
Prowadzący | Adam Jurkiewicz, członek zarządu Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI |
Opis | przykładowe sztuczki z plikami danych w Pythonie na przykładzie danych z przykładowej matury. Na tym warsztacie zmierzymy się z zadaniem 6 (System kontroli dostępu) z maturalnego testu diagnostycznego z grudnia 2002 r. Wykorzystamy Pythona do obliczeń, zamiast SQL |
Temat: | Zaawansowany Python w środowisku robota Reeborg’a |
Prowadzący | Adam Jurkiewicz, członek zarządu Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI |
Opis | Dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych Tutaj zaprezentuję nauczycielom sposoby rozwiązywania zagadnień algorytmicznych w środowisku robota Reeborga (wykorzystywane w materiałach ZPE.gov.pl) – jak używać funkcji w Pythonie, jak wykorzystywać pętle warunkowe; wszystko na platformie dostępnej online. Zaprogramujemy robota, który ma swoją inteligęcję (prawie jak chatGPT, choć prawie robi różnicę, jak mawia reklama |
Temat: | Power Platform cz.1 – Power Automate jako narzędzie, które nie zapomina, jak dobrze zaprogramujesz, ale bez znajomości kodowania |
Prowadzący | Artur Rudnicki, Microsoft |
Opis | Czy tylko dla informatyków/programistów zarezerwowane jest programowanie? Na warsztacie zostanie pokazana zasada Low code, czyli programowanie bez znajomości języków programowania. To tu zostanie stworzona pierwsza apka na telefon/webowa dla Twojej organizacji. |
Temat: | Power Platform cz.2 – Power Automate jako narzędzie, które nie zapomina, jak dobrze zaprogramujesz, ale bez znajomości kodowania |
Prowadzący | Artur Rudnicki, Microsoft |
Opis | Czy tylko dla informatyków/programistów zarezerwowane jest programowanie? Na warsztacie zostanie pokazana zasada Low code, czyli programowanie bez znajomości języków programowania. To tu zostanie stworzona pierwsza apka na telefon/webowa dla Twojej organizacji. Warsztaty Power Platform są to warsztaty dwuczęściowe, najlepiej, jak uczestnik zarejestruje się na oba, ale można tylko na część pierwszą. Część druga jest kontynuacją pierwszej, zatem wymaga umiejętności zdobytych na części pierwszej. |
Temat: | STEAM w edukacji. Łącz, twórz, programuj i baw się z MODI, budując interaktywną mapę miasta |
Prowadzący | Grażyna Michalska |
Opis | Poznaj niesamowity świat programowania z MODI! Programowanie może być fajną zabawą i niesamowitą przygodą z nauką. MODI to modułowy zestaw przeznaczony dla uczniów w każdym wieku. Zobacz jak w atrakcyjny sposób można przygotować zajęcia dla dzieci i wykorzystać programowanie, nie tylko na lekcjach informatyki. Poznasz rozwiązania jakie dostarcza MODI oparte na pakietach konstrukcyjnych, klockach Lego oraz druku 3D. Zaprezentowane zostaną również aktywności z wykorzystaniem gotowych projektów w różnych obszarach edukacyjnych. Zajęcia z MODI na pewno zachwycą Twoich uczniów i rozbudzą ich kreatywność w tworzeniu własnych projektów. Stwórz razem z uczniami nowoczesne laboratorium przyszłości. Zaangażowanie, efektywne współdziałanie i wspaniała zabawa całej klasy gwarantowane. Łącz i baw się razem z MODI. |
Temat: | Administrowanie urządzeniami w InTune – warsztat dla administratorów IT |
Prowadzący | Artur Rudnicki, Microsoft |
Opis | Zastąpmy tradycyjny serwer windows oraz Active Directory usługą Azure Active Directory oraz Intune for Education i pokażemy jak łatwo zarządzać wszystkimi urządzeniami z poziomu chmury (zarówno komputerami stacjonarnymi, jak również urządzeniami przenośnymi). |
Temat: | Czy ekosystem Microsoft365 pomaga w prowadzeniu atrakcyjnych zajęć? |
Prowadzący | Marta Wysocka |
Opis | Zapraszamy do udziału w warsztatach, w których sprawdzimy czy aplikacje interaktywne, nowoczesny tablet, komputer, rysik mogą zastąpić kolorowe kartki, papier, kredki? Czy nowe technologie są potrzebne do realizacji atrakcyjnych i aktywizujących zajęć? Przekonajmy się o tym sami. |
Temat: | Matematyczna Moc Minecraft |
Prowadzący | Barbara Dubieniecka – Kruk |
Opis | Uczestnicy warsztatów: zobaczą jak świat popularnej gry Minecraft Education może stać się pracownią Królowej Nauk, doświadczą rozwijania kompetencji matematycznych w świecie gry Minecraft, poznają konkretne wyzwania przygotowane dla uczniów zaproszonych do wirtualnej klasy, udadzą się w niesamowitą edukacyjną podróż w świat sześciennych bloczków. |
Temat: | Szkoła ucząca z Minecraft – warsztat dla każdego nauczyciela |
Prowadzący | Barbara Dubieniecka – Kruk |
Opis | Uczestnicy warsztatów: zobaczą jak świat popularnej gry Minecraft Education może stać się przestrzenią edukacyjną, doświadczą rozwijania kompetencji kluczowych i umiejętności przedmiotowych w świecie sześciennych bloczków, dowiedzą się o różnych modelach pracy z uczniami w Minecraft Education, otrzymają propozycje konkretnych ćwiczeń do wykorzystania w pracy z uczniami w wirtualnej klasie. |
Temat: | ChatGPT w wyszukiwarce Bing – innowacja w edukacji |
Prowadzący | Artur Rudnicki |
Opis | Wyszukiwanie informacji jest i łatwe, i trudne. Gromadzenie, selekcjonowanie prawidłowych odpowiedzi na nasze zapytania wysyłane w świat jest trudnym zadaniem. Microsoft stworzył rewolucję, podłaczył sztuczną inteligencję do wyszukiwania, która ma za zadanie odszukać i wyselekcjonować żądane informacje. To jest właśnie czatGPT w wyszukiwarce bing. Jak to działa? Przekonaj sie i przyjdź. |
Temat: | Pracownia sztucznej inteligencji w Twojej szkole |
Prowadzący | Piotr Mrokwa – Shape Robotics product manager/Aktin, Patryk Kryla – Class VR product manager/Aktin |
Opis | Weź udział w naszych warsztatach i dowiedz się, jak podczas jednych zajęć połączyć zagadnienia z zakresu robotyki, druku 3D i wirtualnej rzeczywistości. Zainspiruj swoich uczniów i zaszczep w nich pasje do nowych technologii. Przenieś lekcje w Twojej szkole na nowy, wirtualny poziom. Stwórz kompleksowe Laboratorium Sztucznej Inteligencji na miarę XXI wieku, które będzie sprzyjało kształtowaniu kompetencji przyszłości wśród uczniów. Sprawdź, jak w pełni wykorzystać potencjał sprzętów zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. |
Temat: | Teoria montażu w praktyce z wykorzystaniem kamer w urządzeniach mobilnych (smartfon, tablet) |
Prowadzący | Marcin Pawlik, OEIiZK |
Opis | (Uczestnicy mogą pracować na swoich telefonach z wykorzystaniem natywnego oprogramowania i wbudowanych kamer) Podczas warsztatów uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z montażem filmów oraz pracą z kamerą oraz jak zastosować tą wiedzę w praktyce. Będzie czas na analizę przykładowych materiałów wideo oraz przedstawione zostaną wskazówki jak analizować materiał wideo pod względem montażowym. Za pomocą smartfonów, tabletów uczestnicy będą nagrywać proste sceny. Na warsztat zapraszam nauczycieli wszystkich przedmiotów. |
Temat: | Zrób film – komórką, tabletem |
Prowadzący | Marcin Pawlik, OEIiZK |
Opis | Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się jak nagrywać film, tworzyć kadr, konfigurować sprzęt, zadbać o jakość dźwięku oraz jak montować nagrany materiał. A wszystko to za pomocą bezpłatnej aplikacji dostępnej na urządzenia mobilne (tablet, smartfon, ipad, iphone) Podczas warsztatów, uczestnicy będą mieli za zadanie zmontować krótki materiał filmowy. Na warsztat zapraszam wszystkich zainteresowanych! |
Temat: | OBS Studio jako mikser do tworzenia streamingów, oraz program do nagrywania screencast’ów |
Prowadzący | Marcin Pawlik, OEIiZK |
Opis | Program OBS Studio jest bezpłatnym i popularnym narzędziem do tworzenia streamingów oraz do nagrywania screencast’ów (filmów z tego co dzieje się na ekranie). Na warsztatach uczestnicy zmierzą się z konkretnym zadaniem: skonfigurowaniem programu OBS Studio tak aby można było go wykorzystywać jako mikser programowy oraz nagraniem filmu instruktażowego. Dowiedzą się o podstawach teoretycznych niezbędnych do skonfigurowania programu OBS Studio jako narzędzia do streamingowania. Dowiedzą się jaki sprzęt jest konieczny do nagrywania oraz tworzenia streamingów. Poprzez bezpośredni kontakt uczestników szkolenia ze sprzętem oraz tematem nagrania, nauczyciele będą mieli szansę doświadczyć jak pracują przed kamerą, jak wygląda zbudowany przez nich kadr oraz jak brzmi ich głos. Na warsztaty zapraszam wszystkich nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych! |
Temat: | TIK w integracji zespołu klasowego |
Prowadzący | Renata Rudnicka, OEIiZK |
Opis | To warsztat poświęcony ważnemu aspektowi w każdym zespole klasowym – integracji. Na zajęciach uczestnicy poznają kilka zabaw i gier wspierających proces integracji a także ich TIKowe propozycje zastępcze lub wspierające. Zostaną zaprezentowane platformy internetowe, które prezentują szeroki zakres gier i zabaw integrujących, a także krótkometrażowe filmiki wspierające rozwój emocjonalny dzieci, również ważny podczas integracji. |
Temat: | Poznaj moc metody Kanban w projektach uczniowskich |
Prowadzący | Zbyszek Karwasiński, PCSS |
Opis | To praktyczne szkolenie dla nauczycieli, którzy chcą nauczyć swoich uczniów efektywnego zarządzania projektem przy użyciu metody Kanban. Kanban to japońskie słowo oznaczające „tablicę”, a metoda ta jest stosowana do zarządzania procesami i projektami, aby zwiększyć wydajność i skuteczność działań. Podczas warsztatu nauczyciele poznają podstawy metody Kanban i jej zastosowanie w kontekście projektów uczniowskich. Będą mieli okazję nauczyć się, jak stworzyć tablice Kanban, które pozwolą nauczycielom i uczniom na efektywne planowanie i zarządzanie projektem. Nauczyciele nauczą się również, jak wykorzystać karty Kanban do śledzenia postępu projektu, przypisywania zadań, przypominania o terminach i komunikowania się z członkami zespołu projektowego. |
Temat: | Twórz – Ucz się – Bądź kreatywny! Micro:bit – Komputer kieszonkowy, który zmienia świat |
Prowadzący | Zbyszek Karwasiński, PCSS |
Opis | Warsztat dla nauczycieli, którzy chcą nauczyć swoich uczniów programowania i podstaw elektroniki za pomocą mikrokomputera Micro:bit. Podczas tego warsztatu nauczyciele będą mieli okazję poznać Micro:bit – prosty, ale potężny komputer kieszonkowy, który oferuje wiele możliwości programowania i projektowania. Podczas szkolenia uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie programować Micro:bit i i poznać metody tworzenia własnych projektów, takie jak interaktywne gry, quizy, alarmy i wiele więcej. Będą także uczyć się, jak wykorzystać Micro:bit do nauki matematyki, nauk przyrodniczych, techniki i innych dziedzin. |
Temat: | Chromebooki w akcji – jak wykorzystać potencjał Chromebooka podczas zajęć stacjonarnych |
Prowadzący | Maciej Danieluk |
Opis | Warsztaty dla nauczycieli skupiają się na wykorzystaniu Chromebooków i narzędzi Google Workspace w edukacji. Celem jest zaprezentowanie, jak wykorzystać te narzędzia w procesie nauczania, szczególnie w metodzie projektowej. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystać narzędzia takie jak Google Classroom, Google Drive i Google Docs, aby usprawnić pracę w klasie i umożliwić uczniom współpracę i komunikację. Warsztaty będą również obejmować ćwiczenia praktyczne i case studies, aby uczestnicy mogli wdrożyć nabyte umiejętności w swoich własnych klasach |
Temat: | Projekty w edukacji wczesnoszkolnej. Da się! |
Prowadzący | Iwona Brzózka – Złotnicka |
Opis | Umiejętność współpracy, krytycznego myślenia, kreatywność i komunikacja to kompetencje przyszłości nazywane dziś w skrócie 4K. Jak lepiej ćwiczyć te kompetencje, jeśli nie przez realizację projektów od najmłodszych lat? Jak zachęcić uczniów i uczennice do pracy projektowej, jak ją zorganizować, aby przynosiła satysfakcję dzieciom, ale też nauczycielom i nauczycielkom? Podczas warsztatu poznamy m.in. jedną z metod pracy projektowej, Design Thinking i dowiemy się, jak jej elementy można wdrożyć do edukacji wczesnoszkolnej. |
Temat: | Technologia dotykowa w praktyce szkolnej i nowa odsłona metody problemowej |
Prowadzący | Andrzej Pietrzyk |
Opis | W trakcie mojego wystąpienia postaram się Państwa zachęcić do wykorzystania monitorów interaktywnych w połączeniu ze starą dobra metodą problemową. Będzie również nieco o ocenianiu kształtującym i formułowaniu pytań kluczowych, o „mojej” filozofii nauczania którą doskonale opisuje maksyma „Powiedz mi a zapomnę, pokaż a zapamiętam, pozwól działać a zrozumiem”. Dlatego właśnie zaproszę Państwa na „lekcję”. Będzie to lekcja na, którą zazwyczaj nie ma czasu gdy pędzimy z materiałem, aby zdążyć zrealizować podstawę. Wspólnie rozwiążemy pewien problem a przy okazji zrealizujemy cele z podstawy programowej. Chciałbym abyście poczuli się jak uczniowie i sami odkryli jakie są zalety wykorzystania monitora interaktywnego jako centrum edukacyjnego w procesie lekcyjnym. Pokażę to na różnych przykładach jakim wdzięcznym towarzyszem nauczyciela jest monitor interaktywny. W trakcie zajęć wykorzystamy przydatne w prowadzeniu zajęć funkcje programu ActivInspire. To właśnie tym oprogramowaniem najbardziej zachwycają się nauczyciele uczestniczący w moich warsztatach |
Temat: | Zrób swój :bit – zajęcia z płytką BBC micro:bit |
Prowadzący | prof. Maciej M. Sysło |
Opis | Płytka BBC micro:bit podbija świat, ponad 50 mln sztuk jest już w rękach uczniów. Powstała jako „brytyjski komputer szkolny” z propozycją dla uczniów: „zamiast patrzeć w ekran komputera i korzystać z gotowych aplikacji zrób swój komputer”. Warsztaty przekonają uczestników, że jest to możliwe nawet w ciągu jednej godziny zajęć. Ta płytka jest jednym z narzędzi służących do realizacji informatyki z urządzeniami wbudowanymi (ang. physical computing). Płytce towarzyszy portal https://microbit.org/pl/, który ma już polską wersję językową (język wybieramy u góry w ofercie rozwijanej). Krótkie wprowadzenie jest na karcie Rozpocznij, a następnie można przejść na kartę Projekty, zawierającą opisy projektów Make it :code it oraz bardziej zaawansowane projekty wspierające realizację Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Karta Zacznijmy kodowanie prowadzi do interfejsu pisania programów dla płytki w języku blokowym, Pythonie lub Java Script. Utworzony program można przesłać na płytkę, wcześniej symulując jego działanie na ekranie. W czasie warsztatów uczestnicy będą się posługiwać płytkami w wersji V1 i V2 i utworzą kilka programów (3-5), korzystających z różnych czujników i wyświetlacza diod (5×5). Płytka w wersji V1 jest wyposażona w czujniki: temperatury i ruchu (akcelerometr), antenę radia oraz kompas, a w wersji V2 – zawiera dodatkowo mikrofon i głośnik. Płytkę można nabyć, przy odrobinie szczęścia, w firmie Botland (cena ok. 120 zł w wersji z kabelkiem USB, bateriami i pojemnikiem na baterie), proponuję dokupić także plastikową obudowę (cena ok. 20 zł). Na warsztatach płytki zostaną udostępnione uczestnikom przez prowadzącego. |
Temat: | Myślenie Wizualne jako wsparcie edukacji – jak ułatwić sobie pracę za pomocą tabletu i rysika |
Prowadzący | Edyta Madej |
Opis | Jak prosty rysunek staje się dźwignią w edukacji? Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się co to jest Visual Thinking i jak stosować go w praktyce. Jakie korzyści może przynieść Myślenie Wizualne w procesie przetwarzania i przekazywania informacji uczniom. Przy pomocy tabletu i rysika pokażemy jak zwizualizować proste i zaawansowane materiały edukacyjne, zaznaczać, pisać w czasie rzeczywistym na ekranie komputera, stronach www, filmach, zdjęciach, dokumentach, tworzyć notatki wizualne. Uczestnicy zobaczą także co jeszcze można „wycisnąć” z programu Power Point 😉 |
Temat: | Od pomysłu do montażu – jak zrobić szkolny film? |
Prowadzący | Tomasz Biernacki |
Opis | Aby pomysł stał się opublikowanym w internecie filmem powinien przejść przez kolejne etapy: scenariusza, storybordu, nagrania, montażu i emisji. Podczas warsztatu przejdziemy przez cały proces realizacji z wykorzystaniem sprzętu i oprogramowania Adobe. |
Temat: | Od Polski drewnianej do Polski drukowanej |
Prowadzący | Norbert Wagner |
Opis | Warsztat dla nauczycieli klas 4-8 z projektowania 3d wyszukiwania materiałów oraz drukowania modeli 3D. Obsługa drukarki 3D ED V1 PRO. W czasie zajęć pokażemy, jak przygotować litofan z postacią historyczną, jak wyszukać obrazy, zmodyfikować je, a następnie przygotować do druku. Meta szkolenie z przerwami na analizę działań w trakcie warsztatów. Zajęcia prowadzone zgodnie z metodologią STEAM. Wydrukuj Mieszka I, czyli druk 3d technologią wykorzystywaną nie tylko na informatyce i technice. Projektowanie 3d, druk 3d, materiałoznawstwo, geometria, wyszukiwanie informacji, historia Polski. Nauczyciele klas 4-8, nauczyciele techniki, nauczyciele informatyki, nauczyciele historii, geografii i biologii Zapraszamy zarówno osoby początkujące (bez doświadczenia z drukiem 3d) jak i poszukujących inspiracji. |
Temat: | “Storytelling z Zosią – Małą nauczycielką” Snucie opowieści jako sposób na nauczanie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Prowadzący | Przemysław Kępiński |
Opis | Dlaczego należy wzmacniać kompetencję wypowiadania się i opowiadania historii na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Czy roboty mogą nam w tym pomóc? Opis: Warsztat „Storytelling z Zosią – Małą Nauczycielką” ma na celu nauczenie uczestników podstaw storytellingu i rozwijanie ich umiejętności opowiadania historii. Podczas zajęć uczestnicy będą poznawać różne elementy storytellingu, a także techniki i narzędzia, które pomagają w tworzeniu skutecznych historii. W trakcie ćwiczeń praktycznych uczestnicy będą mieli okazję opowiedzieć swoje własne historie, wykorzystując robota edukacyjnego jako narzędzie wspierające w procesie nauki. Warsztat ma na celu zapewnienie uczestnikom możliwości rozwoju umiejętności opowiadania historii oraz wykorzystania storytellingu w ich codziennym życiu osobistym lub zawodowym. |
Temat: | STEAM z Dashem i Dotem |
Prowadzący | Anna Cieślarczyk – Adamczewska |
Opis | Nauka, Technologia, Inżynieria, Sztuka i Matematyka to dziedziny, które możesz połączyć w jedno na swojej lekcji! Podczas warsztatu, pokażemy ci jak pracować w grupie nad projektami edukacyjnymi przy użyciu naszych robotów. Zabawy z Dashem i Dotem to nie tylko wejście w świat programowania (nauka pisania algorytmów, czy budowania sekwencji i pętli). To poznawanie otaczającego nas świata, to nauka przez zabawę matematyki, fizyki, muzyki czy języka angielskiego. Rozwijanie umiejętności kluczowych takich jak: umiejętność logicznego myślenia skupionego na rozwiązywaniu problemów, kreatywność i współpraca w grupie rówieśniczej. |
Temat: | Laboratoria Przyszłości z robotami Dash i Dot |
Prowadzący | Anna Cieślarczyk – Adamczewska |
Opis | Czy w Twojej szkole znalazł się pakiet naszych robotów? Czy masz już pomysł jak je wykorzystać w codziennej pracy? Jeśli nie znasz odpowiedzi na powyższe pytania – koniecznie przyjdź na nasz warsztat. Zobaczysz tu możliwości naszego pakietu edukacyjnego, który sprawdzi się zarówno w klasach 1-3 jak i na zajęciach informatyki w 4-8. Jeśli uczysz matematyki – nasz robot może być urozmaiceniem twoich lekcji o geometrii, a na muzyce może pokazać uczniom jak grać na dzwonkach. Spotkaj się z nami i poznaj możliwości i zastosowania. |
Temat: | Szkoła w cyfrowych publikacjach – najlepsze praktyki |
Prowadzący | Joanna Alberska Szkoła w Chmurze https://szkolawchmurze.pl/oferta/office-365-dla-edukacji/akademia-szkoly-w-chmurze-2/ |
Opis | Warsztaty są przeglądem możliwości najciekawszych aplikacji do tworzenia jakościowych publikacji cyfrowych w szybki sposób: filmy, relacje, e-booki, wpisy, interaktywne flipbooki z linkami i filmami, elementy sztucznej inteligencji (AI) w aplikacjach.. Intuicyjna obsługa oraz wbudowane funkcje przekładają się na tworzenie angażujących treści, które od ręki można publikować online. Aplikacje dedykowane głównie na smartfon pozwalają na zaangażowanie nauczycieli oraz uczniów starszych i młodszych klas. Poznaj efektywne techniki pracy do promocji oferty szkoły, wystaw, projektów czy konkursów. |
Temat: | Wystartuj z PowerApps ze Szkołą w Chmurze |
Prowadzący | Michał Ryba Szkoła w Chmurze https://szkolawchmurze.pl/oferta/office-365-dla-edukacji/akademia-szkoly-w-chmurze-2/ |
Opis | Power platform to platforma, która za Ciebie wykona zaprogramowane czynności. Pokaże jak w prosty sposób budować aplikację bez znajomości programowania. Zaprogramuj swoje codzienne czynności, a więcej czasu będziesz miał dla siebie. Na spotkaniu z naszym trenerem dowiesz się co to jest Aplikacja PowerApps i jak możesz ją wykorzystać w Szkole! |
Temat: | Przegląd możliwości sztucznej inteligencji (AI) w aplikacjach edukacyjnych |
Prowadzący | Joanna Alberska Szkoła w Chmurze https://szkolawchmurze.pl/oferta/office-365-dla-edukacji/akademia-szkoly-w-chmurze-2/ |
Opis | Dowiedz się, co potrafią znane aplikacje, których używasz na lekcji, wsparte o funkcjonalności sztucznej inteligencji. Zainspiruj się ciekawymi integracjami aplikacji oraz nową paletą narzędzi, aby odzyskać czas i bardziej efektywnie korzystać z możliwości, które daje technologia. Warsztaty mają na celu przybliżenie najnowszych rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, które mogą znacznie ułatwić procesy edukacyjne. Będzie to okazja do zapoznania się z aplikacjami opartymi o sztuczną inteligencję, dedykowanymi poszczególnym przedmiotom czy obszarom tematycznym oraz przyjrzenia się na ile mogą być one swego rodzaju tutorem dla nauczyciela i ucznia. W ramach warsztatów pokażemy korzyści wynikające z praktycznego zastosowania AI w edukacji, takie jak personalizacja i usprawnienie procesu nauczania oraz uczenia się, zwiększenie efektywności nauczania, poprawa jakości oceniania czy dostosowanie materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów. Warsztaty pozwolą nauczycielom zainspirować się, jak wprowadzać AI w zajęcia szkolne, w zależności od celów dydaktycznych. |
Temat: | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie i innowacjach w świetlicach szkolnych/przedszkolach |
Prowadzący | Paulina Kempińska-Idaszak, Dyrektor sprzedaży Sławomir Idaszak, Co-Founder Aleksander Nowacki, Co-Founder |
Opis | Warsztat „Porozmawiajmy o bezpieczeństwie i innowacjach w świetlicach szkolnych/przedszkolach” to spotkanie skierowane do Dyrektorów, pracowników świetlic szkolnych, nauczycieli, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom oraz zamiany organizacji świetlicy szkolnej. Innowacyjne rozwiązanie, które zostanie omówione na warsztacie to system NEONKI Neonki to system, który pomaga szkołom w procesie bezpiecznego i szybkiego odbierania uczniów przez ich opiekunów za pomocą generowanych kodów QR. Odbieranie dziecka za pomocą kodu QR, który skanowany jest na dedykowanym czytniku zamontowanym w szkole/przedszkolu to innowacyjne rozwiązanie, które przynosi wiele korzyści dla placówek edukacyjnych oraz rodziców. Podczas warsztatu uczestnicy będą mieli okazję poznać zasady działania systemu NEONKI oraz jego funkcjonalności. W takcie warsztatów zostaną poruszone tematy takie jak: Funkcjonowanie systemu NEONKI – jak działa i jakie są jego możliwości? Bezpieczeństwo dzieci w trakcie odbioru – jak zapobiegać niepożądanym sytuacjom? Jak zmienia się organizacja czasu pracy dzięki pół automatyzacji lub pełnej automatyzacji list obecności i dziennik świetlicy. Doświadczeni specjaliści poprowadzą warsztat, na którym uczestnicy będą mieli okazję dzielić się swoimi doświadczeniami oraz prowadzić dyskusje na temat najskuteczniejszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa i innowacji w świetlicach szkolnych/przedszkolach. |
Odbiorcy | Dyrektorzy szkół/przedszkoli, kierownicy świetlic, kierownicy administracji, nauczyciele |
Temat: | AI for Future Workforce |
Prowadzący | Andrzej Jankowski |
Opis | Warsztaty z programowania sztucznej inteligencji. Podczas zajęć uczestnicy zaprogramują sieć neuronową, podstawę algorytmów sztucznej inteligencji. Do udziału w zajęciach nie jest konieczne posiadanie umiejętności programistycznych. Uwaga – warsztat trwa 2 sesje (120 minut) |
Odbiorcy | Wszyscy nauczyciele. Nie są wymagane umiejętności programowania |
Temat: | Jak wykorzystać długopisy 3D w edukacji? Nowe możliwości w nauczaniu. |
Prowadzący | Katarzyna Pluta – Kierownik regionalny ds. nowoczesnych rozwiązań w edukacji w wydawnictwie Ei System |
Opis | Długopisy 3D to najpopularniejsze i najbardziej lubiane rozwiązanie wykorzystywane w edukacji. Ich ogromne możliwości doceniają znani w branży Nauczyciele i Terapeuci, którzy wykorzystują je praktycznie na każdych zajęciach. Długopisy 3D znajdują zastosowanie w terapii dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych jak i w placówkach tradycyjnych, na wielu różnych przedmiotach. Nauczyciele tworzą scenariusze zadań, które tematycznie wpisują się w daną dziedzinę, z naciskiem na korzyści, jakie niesie dla ucznia taka forma edukacji. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii na lekcjach, dzieci ćwiczą kreatywność, logiczne myślenie oraz umiejętności techniczne. Te i wiele innych możliwości rozwoju daje długopis 3D, to również rozwój motoryki ręki, ćwiczenie percepcji wzrokowej, umiejętne wyszukiwanie informacji, łatwiejsze zapamiętywanie nowych zagadnień. To narzędzie pracy, które uwielbiają Nauczyciele i Uczniowie. |
Temat: | Integracja przez język. Platforma dla nauczycieli pracujących z dziećmi uchodźczymi z Ukrainya |
Prowadzący | Przemysław Muller Wykładowca akademicki Uniwersytetu Jana Kazimierza w Bydgoszczy, autor podręczników, zarządzający projektami unijnymi. Ekspert Fundacji Wspierania Myśli Polskiej ds. Wdrażania zasobów szkoleniowych. |
Opis | Warsztat poświęcony będzie prezentacji platformy szkoleniowej on-line dla nauczycieli pracujących z dziećmi uchodźczymi z Ukrainy na poziomie szkoły podstawowej, a zwłaszcza klas 4-8, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania języka polskiego jako obcego, a także wsparcia nauczycieli polskich w sferze komunikacji z dziećmi ukraińskimi z uwzględnieniem specyfiki kulturowej. Zaprezentowane zostaną materiały dydaktyczne wspierające nauczycieli, a także możliwości jakie daje platforma. Platforma jest elementem programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa” |